Köpvillkor

KÖPVILLKOR
AVSEENDE LEVERANSER TILL KONSUMENT


1. TILLÄMPNINGSOMRÅDE

Dessa köp- och leveransvillkor, nedan kallade Villkoren, tillämpas på samtliga beställningar gjorda på Växbo Lins hemsida, www.vaxbolin.se, nedan kallad Hemsidan, och från Växbo Lins kundtjänst, då kunden är konsument och leverans sker till en medlemsstat i EU.

Med konsument avses en fysisk person som handlar för ändamål som faller utanför näringsverksamhet.

Skulle annat lands lag än Sveriges vara tillämpliga gäller Villkoren i de delar de inte avviker från tillämplig tvingande konsumentlagstiftningen. Växbo Lin följer självklart tillämplig tvingande konsumenträttslig lagstiftning.

2.  BESTÄLLNING

Beställning ska göras genom Hemsidan eller av kundtjänst, se kontaktuppgifter nedan.

Det är viktigt att du direkt när du har fått orderbekräftelsen kontrollerar att den är riktig. Om något har blivit fel eller du önskar ändra något bör du kontakta oss omgående.

För att förenkla eventuella kontakter med vår kundtjänst uppmanar vi dig att ha beställningsbekräftelsen tillgänglig vid kontakter med oss.

På grund av svensk lagstiftning är vi tvungna att begära målsmans skriftliga tillstånd vid beställningar från kunder under 18 år.

3. PRIS

Mervärdesskatt

Priser på hemsidan är angivna inklusive moms. Moms utgår vid samtliga beställningar där kunden är konsument och bosatt i en medlemsstat i EU.

Moms utgår inte vid beställningar där leverans sker till land som inte är medlemsstat i EU. Tullkostnader kan tillkomma beroende av lagstiftningen i det land till vilket beställningen levereras. Eventuella avgifter för moms och tull betalas av kunden. Växbo Lin har dessvärre inte någon möjlighet att informera kunden om dessa avgifter och kunden ansvarar själv för administrationen kring införsel av varorna och betalning av moms och tull.

Frakt

Priserna är angivna exklusive frakt. Kostnaden för frakt tillkommer och ska betalas av kunden. Fraktkostnaden meddelas i samband med beställningen.

Betalning

Betalningsalternativ Klarna Checkout:

- Betala senare
Betala inom 14 dagar. Prova sakerna i lugn och ro hemma och bestäm vad du vill behålla. Inga räntor eller avgifter när du betalar i tid.

- Betala direkt
Kort eller bankkonto
Med kort eller konto kan du betala dina köp snabbt, säkert och enkelt på tre olika sätt. Du kan ansluta både dina kort och bankkonton till Klarna när du ska betala något för första gången, eller göra det i förväg via vår app med hjälp av BankID. Klarna kommer ihåg dina uppgifter så att du kan handla och betala ännu smidigare nästa gång.

Banköverföring
Betala med ditt bankkonto och godkänn köpet med BankID. Pengarna dras direkt utan någon registrering hos oss.

Dras från bankkonto
Pengarna dras från ditt anslutna konto inom två bankdagar efter behandlad/skickad order.

Kort
Betala med valfritt kort. Pengarna reserveras direkt på kortet i samband med köpet.

- Dela upp
Delbetalningsplan
Betala enligt en plan, så att köpet är fullt betalt efter till exempel 12 månader. Vill du betala mer en månad går det bra och du kan närsomhelst betala den resterande skulden.

Flexibla delbetalningar
Betala ett minimibelopp varje månad. Du väljer själv om du vill betala minimibeloppet eller valfritt belopp över minimibeloppet. När du godkänts kan du hantera dina betalningar och få betalningspåminnelser i Klarna-appen.

All kommunikation och information kring betalningar kommer till dig direkt från Klarna. Läs mer om Klarna

Vid frågor om Klarnas betalningsalternativ Besök Klarnas sida med vanliga frågor

Vid beställning hos kundtjänst betalar du genom förskottsbetalning till vårt bankgiro eller swish.

Reservation

På grund av att vissa varor är beställningsvaror och kan ha tagits ur produktion eller av någon annan anledning inte längre är möjliga för Växbo Lin att leverera är beställning inte bindande för Växbo Lin förrän Växbo Lin har skickat ut en orderbekräftelse till kunden.

Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna vid omständigheter som Växbo Lin inte rår över, som valutaförändringar, höjda inköps- eller tillverkningspriser eller höjd moms. Vi förbehåller oss även rätten att annullera beställningar där varan är uppenbart felaktigt prissatt.

4. BESTÄLLNINGSVAROR

Handpenning

Vid beställning av vissa icke lagerförda varor måste beställning ske via kundtjänst. Vid dessa beställningar skall varan förskottsbetalas till 100% av varans värde.

Betalning

Hela varans pris måste ha kommit oss tillhanda innan leverans.

Avbeställning

Om du önskar avbeställa varan är du enligt

41 § konsumentköplagen skyldig att ersätta oss för våra kostnader och förluster såvida du inte kan utnyttja ångerrätten enligt punkt 6.

Retur

För beställningsvaror gäller inte öppet köp eller bytesrätt. Du kan dock ha ångerrätt enligt punkt 6. Kontakta gärna kundtjänst för att höra vad som gäller. 

5. LEVERANS

Leveranstid

Normal leveranstid är fem – tio arbetsdagar om varan ska skickas inom Sverige och du har angivit ditt mobiltelefonnummer. Har du inte angivit ditt mobiltelefonnummer kan leveransen ta upp till två dagar extra. Till postnummerområden med lantbrevbärare (oftast postnummer där den tredje siffran i postnumret är en femma, XX5 XX) kan leverans ta två – tre dagar längre än normal leveranstid. För specialbeställda varor sålda via vår kundtjänst samt leveranser till andra länder än Sverige gäller andra leveranstider. En preliminär leveranstid kan meddelas av kundtjänst. Leveranstiden meddelas annars efter bekräftelse har erhållits från leverantören.

Paketet ligger endast kvar hos utlämningsstället under fjorton (14) dagar från ankomstdatum, inom vilken tid du måste hämta ut paketet om det inte ska skickas tillbaka till oss. Normal leveranstid är 12-22 dagar utanför EU. En preliminär leveranstid kan meddelas av kundtjänst.

Leveransbesked

Leveransbesked erhålles från transportören om du vid beställningen har uppgivit mobiltelefonnummer och mail.

Dröjsmål i leverans

Även om vi gör vårt yttersta för att leverera det som har blivit beställt i utlovad tid kan det bli fel. Om leveransen dröjer från vad som har utlovats ber vi dig kontakta oss omgående så att vi kan undersöka varför leveransen dröjer. Om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig kan du ha rätt att häva köpet. Kontakta oss omgående om leveransen är försenad och det är viktigt att du erhåller varan inom viss tid.

Transportskador

Vi har valt transportörer vi anser borgar för god kvalitet i sina leveranser. Trots detta kan transportskador uppstå. Som köpare är du ansvarig för att vid mottagandet eller snarast möjligt därefter undersöka om varan eller förpackningen har synliga skador. Om varan eller förpackningen har synliga skador bör du anmäla dem direkt till transportören eller om du upptäcker dem efter leveransen till vår kundtjänst på telefon 0278-666 200 eller mail info@vaxbolin.se

6. ÅNGERRÄTT

Ångerfrist och meddelande

Vår målsättning är att du ska bli helt nöjd med den vara eller de varor du köper hos oss. Handlar du från Hemsidan eller vår kundtjänst har du därför enligt distans och hemförsäljningslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du har tagit emot den. Du måste dock meddela vår kundtjänst detta, se kontaktinformation längre ner.

Vi ber dig observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans.

Undantag

Ångerrätten gäller inte för vara som är tillverkade efter ditt särskilda önskemål eller vara som på annat sätt på grund av din beställning har fått en tydlig personlig prägel, t.ex. måttbeställda bordsdukar och måttsydd gardin.

Returvillkor

Om du ångrar ditt köp måste du sända tillbaka varan oanvänd och i ursprungligt skick till oss (du får dock undersöka så att varan inte är felaktig), se kontaktinformation längre ner. Du får själv stå för kostnaden för returfrakten och eventuella extra kostnader som kan tillkomma.

Det är du som kund som står risken för att varan skadas eller försvinner under returfrakten så vi ber dig uppmärksamma lämpligheten att se till att varan är försäkrad samt att den är väl emballerad.

Återbetalning

Vi betalar tillbaka vad du har betalat för varan inom 30 dagar från det att vi har mottagit varan.

7. BYTESRÄTT

Vi lämnar förutom ångerrätten hela 30 dagars bytesrätt oavsett om beställning har skett genom Hemsidan eller från vår kundtjänst. Tiden räknas från orderdatumet. Du kan byta varan till annan vara av motsvarande eller lägre värde, alternativt erhålla ett tillgodohavande motsvarande vad du har betalat för varan. Om du byter till en billigare vara än den du lämnar tillbaka erhåller du ett tillgodohavande av mellanskillnaden.

Om du vill byta varan måste du returnera den oanvänd i originalemballage och bifoga kvitto på köpet. Om varan har varit del av ett erbjudande innefattande vissa villkor, som till exempel en vara på köpet, måste samtliga varor erbjudandet har omfattat lämnas tillbaka. 

8. FEL I VARAN

Trots våra egna och våra leverantörers höga kvalitetskrav kan enstaka varor vara behäftade med fel.

Om en vara är felaktig och du har reklamerat i rätt tid ser vi självklart till att varan lagas eller byts ut kostnadsfritt för dig.

För att kunna bevisa att du har köpt varan hos oss är det viktigt att du har kvar din orderbekräftelse. Se därför till att alltid spara orderbekräftelsen.

9. REKLAMATION

Reklamation av fel i vara, fel eller dröjsmål i leverans av vara ska ske skriftligen till Växbo Lin, kontaktuppgifter hittar du under punkt 16, inom skälig tid, dvs. så snart som möjligt.

Sker inte reklamation inom skälig tid förlorar du rätten att göra eventuella påföljder enligt konsumentköplagen gällande mot Växbo Lin.

10. RESERVATION

Växbo Lin reserverar sig för eventuella skriv – eller tryckfel, och kan inte hållas ansvarigt för skada som en följd av sådan felaktighet.

Prisuppgifterna på Hemsidan är ett erbjudande och ett avtal har inte kommit till stånd förrän Växbo Lin har bekräftat beställningen eller köpet.

11. OUTHÄMTADE PAKET

För paket som inte hämtas ut inom skälig tid ansvarar vi inte. Outhämtade paket som returneras till oss fraktas på din risk och vi ansvarar heller inte för varan efter det att den har returnerats till oss. Det är därför viktigt att du hämtar ut eller tar emot ditt paket även om du har ångrat dig. 

Vid outhämtade paket debiterar vi en avgift om 250 kr för paket som skickats inom Sverige och 350 kr för paket som skickats till annat land, vilket motsvarar våra kostnader för frakt, returfrakt och hantering.

12. KUNDTJÄNST

Om du har några frågor, något har blivit fel i leveransen eller av någon annan anledning önskar nå vår kundtjänst finns de tillgängliga för dig på:

Telefon: 0278-666 200
Mail: info@vaxbolin.se

Kundtjänst har öppet vardagar mellan kl. 10-16. Mail besvaras vardagar inom 48 timmar.

13. PERSONUPPGIFTER

För fullgörandet av avtalet är Växbo Lin skyldigt att samla in personuppgifter. Med personuppgift avses all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet. De uppgifter som lämnas vid registreringen registreras och behandlas av Växbo Lin. Du har rätt att en gång per år begära utdrag för den information som finns registrerad om dig. Om några uppgifter är felaktiga, ofullständiga eller missvisande rättar vi självklart till dem om du meddelar oss. Du kan även begära att få uppgifterna om dig raderade.

Växbo Lin använder endast uppgifterna för det rätta fullgörandet av avtalet och säljer inte personuppgifterna vidare till tredje part.

För att vi ska kunna erbjuda Klarnas betalningsmetoder kan vi i kassan skicka vidare dina personliga uppgifter
i form av kontakt- och beställningsuppgifter till Klarna, för att Klarna ska kunna bedöma om du uppfyller kraven för deras betalningsmetoder och skräddarsy dessa betalningsmetoder för dig. Dina personuppgifter som överförs behandlas i enlighet med Klarnas eget sekretessmeddelande.


Genom godkännande av Villkoren godkänner du även Växbo Lins insamling och behandling av personuppgifterna.

14. FORCE MAJEURE

Växbo Lin befrias från att fullgöra leverans om det rätta fullgörandet därav förhindras på grund av omständighet utanför dess kontroll och som Växbo Lin skäligen inte kunde ha räknat med vid avtalets träffande och vars följder det skäligen inte kunnat undvika eller övervinna, såsom arbetskonflikt, eldsvåda, olycksfall, krig, myndighets beslut eller annat förhållande som har legat utanför Växbo Lins kontroll och som väsentligen inverkar på Växbo Lins rätta fullgörande av avtalet.

15. TVIST

Växbo Lin strävar efter att samtliga kunder ska vara nöjda. Vi försöker alltid att i första hand komma överens med dig om någonting har blivit fel. Om vi trots våra ansträngningar inte kan komma överens rekommenderar vi dig att vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden för en oberoende prövning. Självklart följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

16. FÖRETAGSINFORMATION

Växbo Lin AB
Växbo 3041
821 95 Bollnäs

Telefon: 0278-666 200
Mail: info@vaxbolin.se

Bankgiro 5371-7138
Bank: Swedbank Bollnäs
IBAN: SE978000 0810 3403 7673 3986
Swift: SWEDSESS

Organisationsnummer: 556448-7949
Reg.nr. för moms: SE5564487949-01